Inhoudsopgave
Artikel 1 – Definities
Artikel 2 – Identiteit van de ondernemer
Artikel 3 – Toepasselijkheid
Artikel 4 – Het aanbod
Artikel 5 – De overeenkomst
Artikel 6 – Herroepingsrecht
Artikel 7 – Verplichtingen van de consument tijdens de bedenktijd
Artikel 8 – Uitoefening van het herroepingsrecht door de consument en kosten daarvan
Artikel 9 – Verplichtingen van de ondernemer bij herroeping
Artikel 10 – Uitsluiting herroepingsrecht
Artikel 11 – De prijs
Artikel 12 – Nakoming overeenkomst en extra garantie
Artikel 13 – Levering en uitvoering
Artikel 14 – Duurtransacties: duur, opzegging en verlenging
Artikel 15 – Betaling
Artikel 16 – Klachtenregeling
Artikel 17 – Geschillen
Artikel 18 – Branchegarantie
Artikel 19 – Aanvullende of afwijkende bepalingen
Artikel 20 – Wijziging van de Algemene Voorwaarden Thuiswinkel.org
Bijlage I – Modelformulier voor herroeping
Artikel 1 – Definities
In deze voorwaarden wordt verstaan onder:
Aanvullende overeenkomst: een overeenkomst waarbij de consument producten, digitale inhoud en/of diensten verwerft in verband met een overeenkomst op afstand en deze zaken, digitale inhoud en/of diensten door de ondernemer worden geleverd of door een derde op basis van een afspraak tussen die derde en de ondernemer.
Bedenktijd: de termijn waarbinnen de consument gebruik kan maken van zijn herroepingsrecht.
Consument: de natuurlijke persoon die niet handelt voor doeleinden die verband houden met zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit.
Dag: kalenderdag.
Digitale inhoud: gegevens die in digitale vorm geproduceerd en geleverd worden.
Duurovereenkomst: een overeenkomst die strekt tot de regelmatige levering van zaken, diensten en/of digitale inhoud gedurende een bepaalde periode.
Duurzame gegevensdrager: elk hulpmiddel, waaronder ook e-mail, dat de consument of ondernemer in staat stelt om informatie die aan hem persoonlijk is gericht op te slaan voor toekomstig gebruik en ongewijzigde reproductie.
Herroepingsrecht: de mogelijkheid van de consument om binnen de bedenktijd af te zien van de overeenkomst op afstand.
Ondernemer: de natuurlijke of rechtspersoon die lid is van Thuiswinkel.org en producten, (toegang tot) digitale inhoud en/of diensten op afstand aan consumenten aanbiedt.
Overeenkomst op afstand: een overeenkomst die tussen de ondernemer en de consument wordt gesloten in het kader van een georganiseerd systeem voor verkoop op afstand van producten, digitale inhoud en/of diensten, waarbij tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend of mede gebruik wordt gemaakt van één of meer technieken voor communicatie op afstand.
Modelformulier voor herroeping: het in Bijlage I opgenomen Europese modelformulier voor herroeping; Bijlage I hoeft niet te worden verstrekt als de consument geen herroepingsrecht heeft.
Techniek voor communicatie op afstand: middel dat kan worden gebruikt voor het sluiten van een overeenkomst zonder dat consument en ondernemer gelijktijdig in dezelfde ruimte hoeven te zijn samengekomen.
Artikel 2 – Identiteit van de ondernemer
Rave Safe B.V.
Handelend onder de naam: Rave Safe Festival Oordopjes
De Weerstallen 23, 9291 PR Kollum, Nederland
T +31 (0) 511 700 246
E klantenservice@ravesafe.nl
Bereikbaarheid: Maandag t/m Vrijdag 09:30 – 18:00
KVK 94199167
BTW NL866676065B01
Artikel 3 – Toepasselijkheid
1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van de ondernemer en op elke tot stand gekomen overeenkomst op afstand tussen ondernemer en consument.
2. Voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, wordt de tekst van deze algemene voorwaarden aan de consument beschikbaar gesteld. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, geeft de ondernemer aan waar de voorwaarden zijn in te zien en dat ze op verzoek kosteloos worden toegezonden.
3. Indien de overeenkomst op afstand elektronisch wordt gesloten, kan de tekst van deze voorwaarden langs elektronische weg ter beschikking worden gesteld op zodanige wijze dat deze door de consument eenvoudig kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, wordt aangegeven waar langs elektronische weg kan worden kennisgenomen en dat toezending kosteloos zal plaatsvinden.
4. Indien naast deze voorwaarden specifieke product- of dienstenvoorwaarden van toepassing zijn, kan de consument zich bij tegenstrijdigheden beroepen op de voor hem meest gunstige bepaling.
Artikel 4 – Het aanbod
1. Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden geschiedt, wordt dit nadrukkelijk in het aanbod vermeld.
2. Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden producten, digitale inhoud en/of diensten. Kennelijke vergissingen of fouten binden de ondernemer niet.
3. Elk aanbod bevat zodanige informatie dat voor de consument duidelijk is wat de rechten en verplichtingen zijn die aan de aanvaarding van het aanbod zijn verbonden.
Artikel 5 – De overeenkomst
1. De overeenkomst komt tot stand op het moment van aanvaarding door de consument van het aanbod en het voldoen aan de daarbij gestelde voorwaarden.
2. Indien de consument het aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard, bevestigt de ondernemer onverwijld langs elektronische weg de ontvangst. Zolang deze ontvangst niet is bevestigd, kan de consument de overeenkomst ontbinden.
3. Indien de overeenkomst elektronisch tot stand komt, treft de ondernemer passende technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de elektronische overdracht van data en zorgt hij voor een veilige webomgeving. Indien de consument elektronisch kan betalen, worden passende veiligheidsmaatregelen in acht genomen.
4. De ondernemer kan zich binnen wettelijke kaders informeren over de kredietwaardigheid van de consument en overige relevante feiten. Bij goede gronden kan de ondernemer een bestelling weigeren of bijzondere voorwaarden verbinden aan de uitvoering.
5. Uiterlijk bij levering verstrekt de ondernemer de volgende informatie, op papier of op een duurzame gegevensdrager: (a) bezoekadres voor klachten; (b) voorwaarden en wijze van uitoefening van het herroepingsrecht, of melding van uitsluiting; (c) informatie over garanties en service; (d) prijs inclusief belastingen, eventuele afleverkosten en wijze van betaling, aflevering en uitvoering; (e) vereisten voor opzegging bij overeenkomsten van meer dan één jaar of onbepaalde duur; (f) indien van toepassing, het modelformulier voor herroeping.
Artikel 6 – Herroepingsrecht
Bij producten
1. De consument kan een overeenkomst betreffende de aankoop van een product gedurende 100 dagen zonder opgave van redenen ontbinden. De ondernemer mag naar de reden vragen maar niet tot opgave verplichten.
2. De bedenktijd gaat in op de dag na ontvangst door de consument of een door hem aangewezen derde die niet de vervoerder is, met de gebruikelijke uitbreidingen voor meerdere producten, deelleveringen of regelmatige levering.
Bij diensten en digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd
3. De consument kan een dienstenovereenkomst en een overeenkomst voor levering van digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd gedurende 100 dagen ontbinden; de bedenktijd loopt vanaf de dag na het sluiten van de overeenkomst.
Verlengde bedenktijd bij niet-informeren
5. Indien de wettelijk verplichte informatie over herroepingsrecht of het modelformulier niet is verstrekt, verstrijkt de bedenktijd 12 maanden na het einde van de oorspronkelijke bedenktijd. Wordt de informatie alsnog verstrekt binnen deze 12 maanden, dan verstrijkt de bedenktijd 100 dagen na de dag van ontvangst van die informatie.
Artikel 7 – Verplichtingen van de consument tijdens de bedenktijd
1. De consument gaat zorgvuldig om met product en verpakking en hanteert en inspecteert zoals in een winkel is toegestaan.
2. De consument is slechts aansprakelijk voor waardevermindering door verdergaand gebruik dan toegestaan.
3. Er is geen aansprakelijkheid voor waardevermindering indien de ondernemer niet tijdig alle wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht heeft verstrekt.
Artikel 8 – Uitoefening van het herroepingsrecht door de consument en kosten daarvan
1. Herroeping meldt de consument binnen de bedenktijd via het modelformulier of een andere ondubbelzinnige verklaring.
2. De consument zendt het product zo snel mogelijk, maar binnen 14 dagen na de melding, terug of overhandigt dit aan de ondernemer, tenzij is aangeboden het product op te halen.
3. Retourneren met alle toebehoren, indien redelijkerwijs mogelijk in originele staat en verpakking, conform redelijke en duidelijke instructies.
4. Risico en bewijslast voor tijdige en juiste uitoefening liggen bij de consument.
5. De consument draagt de rechtstreekse kosten van terugzending, tenzij de ondernemer anders heeft gemeld of de kosten zelf draagt.
6. Bij verzochte dienstverlening die start binnen de bedenktijd is een evenredig bedrag verschuldigd bij herroeping.
7. Geen kosten voor diensten of levering van water, gas, elektriciteit of stadsverwarming indien verplichte informatie ontbreekt of niet uitdrukkelijk om aanvang tijdens bedenktijd is verzocht.
8. Geen kosten voor digitale inhoud op niet-materiële drager indien niet uitdrukkelijk is ingestemd met levering binnen de bedenktijd, het verlies van herroepingsrecht niet is erkend of de ondernemer dit niet heeft bevestigd.
9. Bij herroeping worden aanvullende overeenkomsten van rechtswege ontbonden.
Artikel 9 – Verplichtingen van de ondernemer bij herroeping
1. Bij elektronische herroepingsmelding stuurt de ondernemer onverwijld een ontvangstbevestiging.
2. De ondernemer vergoedt alle betalingen, inclusief door hem berekende leveringskosten voor het geretourneerde product, onverwijld en uiterlijk binnen 14 dagen na melding van herroeping. Hij mag wachten met terugbetalen tot ontvangst van het product of totdat de consument aantoont dat het is teruggezonden.
3. Terugbetaling via hetzelfde betaalmiddel tenzij anders overeengekomen, kosteloos voor de consument.
4. Extra kosten voor een duurdere leveringsmethode dan de goedkoopste standaardlevering worden niet vergoed.
Artikel 10 – Uitsluiting herroepingsrecht
De ondernemer kan de volgende producten en diensten uitsluiten, indien dit duidelijk bij het aanbod is vermeld:
1. Producten/diensten met prijsgebonden schommelingen op de financiële markt.
2. Openbare veilingen.
3. Dienstenovereenkomsten na volledige uitvoering met voorafgaande uitdrukkelijke instemming en erkenning van verlies van herroepingsrecht.
4. Pakketreizen en personenvervoer.
5. Accommodatie voor specifieke datum/periode, anders dan voor wonen, goederenvervoer, autoverhuur en catering.
6. Vrijetijdsbesteding voor specifieke datum/periode.
7. Volgens specificaties van de consument vervaardigde producten of duidelijk voor een specifieke persoon bestemde producten.
8. Producten die snel bederven of een beperkte houdbaarheid hebben.
9. Verzegelde producten die om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne niet geschikt zijn om te worden teruggezonden en waarvan de verzegeling na levering is verbroken (zoals gehoorbescherming/oordopjes).
10. Producten die na levering onherroepelijk vermengd zijn met andere producten.
11. Alcoholische dranken met uitgestelde levering en marktwaarde-afhankelijkheid.
12. Verzegelde audio-, video-opnamen en computerprogrammatuur waarvan de verzegeling is verbroken.
13. Kranten, tijdschriften of magazines, uitgezonderd abonnementen.
14. Levering van digitale inhoud anders dan op materiële drager met voorafgaande instemming en erkenning van verlies van herroepingsrecht.
Artikel 11 – De prijs
1. Tijden de geldigheidsduur van het aanbod worden prijzen niet verhoogd, behoudens btw-wijzigingen.
2. Voor producten/diensten met marktgebonden prijsfluctuaties kunnen variabele prijzen worden aangeboden; dit wordt vermeld.
3. Prijsverhogingen binnen 3 maanden na totstandkoming zijn alleen toegestaan bij wettelijk voorschrift.
4. Prijsverhogingen vanaf 3 maanden zijn toegestaan indien bedongen en de consument mag opzeggen per ingangsdatum, of indien wettelijk vereist.
5. Prijzen zijn inclusief btw.
Artikel 12 – Nakoming overeenkomst en extra garantie
1. De ondernemer staat in voor conformiteit met de overeenkomst, specificaties, redelijke eisen van deugdelijkheid/bruikbaarheid en toepasselijke wetgeving ten tijde van de overeenkomst. Indien overeengekomen is het product geschikt voor ander dan normaal gebruik.
2. Extra garantie van ondernemer, toeleverancier, fabrikant of importeur beperkt nooit de wettelijke rechten van de consument.
3. Onder extra garantie wordt verstaan iedere verbintenis die verder gaat dan waartoe de ondernemer wettelijk verplicht is bij tekortkoming.
Artikel 13 – Levering en uitvoering
1. De ondernemer betracht zorgvuldigheid bij inontvangstname en uitvoering van bestellingen en bij beoordeling van dienstenaanvragen.
2. Als plaats van levering geldt het adres dat de consument kenbaar heeft gemaakt.
3. Met inachtneming van artikel 4 voert de ondernemer geaccepteerde bestellingen met bekwame spoed doch uiterlijk binnen 30 dagen uit, tenzij anders overeengekomen. Bij vertraging of niet-uitvoerbaarheid wordt de consument uiterlijk binnen 30 dagen geïnformeerd; de consument mag kosteloos ontbinden en heeft recht op eventuele schadevergoeding.
4. Na ontbinding betaalt de ondernemer onverwijld terug.
5. Het risico van beschadiging en/of vermissing berust bij de ondernemer tot bezorging aan de consument of aangewezen vertegenwoordiger, tenzij anders overeengekomen.
Artikel 14 – Duurtransacties: duur, opzegging en verlenging
Opzegging
1. Overeenkomst voor onbepaalde tijd met geregelde aflevering van producten of diensten: te allen tijde opzegbaar met een opzegtermijn van maximaal één maand.
2. Overeenkomst voor bepaalde tijd met geregelde aflevering: opzegbaar tegen het einde van de duur met maximaal één maand opzegtermijn.
3. De consument kan: (a) te allen tijde opzeggen zonder beperking tot specifieke momenten; (b) ten minste opzeggen op dezelfde wijze als aangegaan; (c) opzeggen met dezelfde opzegtermijn als de ondernemer voor zichzelf bedingt.
Verlenging
4. Geen stilzwijgende verlenging voor bepaalde tijd, behalve dag-, nieuws- en weekbladen/tijdschriften voor maximaal drie maanden met opzegtermijn van maximaal één maand.
5. Stilzwijgende verlenging voor onbepaalde tijd toegestaan als opzegtermijn maximaal één maand is (drie maanden bij minder dan maandelijks leveren van dag-/nieuws-/weekbladen/tijdschriften).
6. Proef- of kennismakingsabonnementen eindigen automatisch na afloop van de periode.
Duur
8. Bij duur langer dan één jaar kan de consument na één jaar te allen tijde opzeggen met een opzegtermijn van maximaal één maand, tenzij redelijkheid en billijkheid zich daartegen verzetten.
Artikel 15 – Betaling
1. Tenzij anders bepaald: betaling binnen 14 dagen na ingaan van de bedenktijd, of bij ontbreken daarvan binnen 14 dagen na sluiting van de overeenkomst. Bij diensten vangt deze termijn aan op de dag na bevestiging van de overeenkomst door de ondernemer.
2. Bij verkoop aan consumenten mag niet meer dan 50% vooruitbetaling worden verlangd. Bij bedongen vooruitbetaling kan de consument geen rechten doen gelden betreffende uitvoering voordat betaling heeft plaatsgevonden.
3. De consument meldt onjuistheden in betaalgegevens onverwijld.
4. Bij niet-tijdige betaling en na ingebrekestelling met een termijn van 14 dagen is wettelijke rente verschuldigd en kunnen buitengerechtelijke incassokosten in rekening worden gebracht conform de staffel, met minimum € 40. De ondernemer kan ten voordele van de consument afwijken.
Artikel 16 – Klachtenregeling
1. De ondernemer beschikt over een voldoende bekendgemaakte klachtenprocedure en handelt conform die procedure.
2. Klachten over de uitvoering dienen binnen bekwame tijd, volledig en duidelijk omschreven, te worden ingediend nadat de consument de gebreken heeft geconstateerd.
3. Binnen 14 dagen na ontvangst ontvangt de consument een inhoudelijke reactie of, bij langere behandeltijd, een ontvangstbevestiging met indicatie van de termijn.
4. Een klacht kan ook worden ingediend via het klachtenformulier op de consumentenpagina van Thuiswinkel.org; de klacht gaat dan naar zowel ondernemer als Thuiswinkel.org.
5. De consument geeft de ondernemer in elk geval 4 weken de tijd om de klacht in onderling overleg op te lossen. Daarna ontstaat een geschil dat vatbaar is voor de geschillenregeling.
Artikel 17 – Geschillen
1. Uitsluitend Nederlands recht is van toepassing.
2. Geschillen kunnen door consument of ondernemer worden voorgelegd aan de Geschillencommissie Thuiswinkel, Postbus 90600, 2509 LP Den Haag (www.sgc.nl).
3. De Geschillencommissie behandelt slechts indien de klacht eerst binnen bekwame tijd aan de ondernemer is voorgelegd.
4. Uiterlijk 12 maanden na indiening van de klacht bij de ondernemer moet het geschil bij de Geschillencommissie aanhangig worden gemaakt.
5. Indien de consument voorlegt aan de Geschillencommissie, is de ondernemer daaraan gebonden. Bij voorkeur meldt de consument dit eerst aan de ondernemer.
6. Indien de ondernemer aanhangig wil maken, heeft de consument 5 weken om schriftelijk te kiezen voor de Geschillencommissie of de bevoegde rechter. Bij uitblijven van keuze kan de ondernemer naar de rechter.
7. De commissie beslist bij bindend advies conform haar reglement.
8. De commissie behandelt niet indien de ondernemer surseance, faillissement of feitelijke bedrijfsbeëindiging kent voordat een einduitspraak is gewezen.
9. Bij meerdere bevoegde commissies is voor verkoop op afstand de Geschillencommissie Thuiswinkel bij voorkeur bevoegd; voor overige geschillen de andere erkende commissie.
Artikel 18 – Branchegarantie
1. Thuiswinkel.org staat garant voor nakoming van bindende adviezen van de Geschillencommissie door haar leden, met een uitkering tot maximaal € 10.000 per bindend advies; voor het meerdere heeft Thuiswinkel.org een inspanningsverplichting.
2. Voor toepassing van de garantie draagt de consument zijn vordering op de ondernemer over aan Thuiswinkel.org; voor zover die vordering boven € 10.000 uitkomt, kan overdracht van het meerdere plaatsvinden waarna Thuiswinkel.org dit op eigen naam en kosten zal vorderen.
Artikel 19 – Aanvullende of afwijkende bepalingen
Aanvullende of afwijkende bepalingen mogen niet ten nadele van de consument zijn en dienen schriftelijk of op een duurzame gegevensdrager vastgelegd te worden.
Artikel 20 – Wijziging van de Algemene Voorwaarden Thuiswinkel.org
Wijzigingen zijn slechts van kracht nadat deze op de geëigende wijze zijn gepubliceerd, met dien verstande dat bij toepasselijke wijzigingen gedurende de looptijd van een aanbod de voor de consument meest gunstige bepaling prevaleert.
Bijlage I: Modelformulier voor herroeping
(Dit formulier alleen invullen en terugzenden wanneer u de overeenkomst wilt herroepen)
a. Aan:
Rave Safe B.V.
De Weerstallen 23, 9291 PR Kollum, Nederland
klantenservice@ravesafe.nl
b. Ik/wij deel/delen u hierbij mede dat ik/wij onze overeenkomst betreffende
de verkoop van de volgende producten: [aanduiding product]
de levering van de volgende digitale inhoud: [aanduiding digitale inhoud]
de verrichting van de volgende dienst: [aanduiding dienst]
herroep/herroepen
c. Besteld op*/ontvangen op* [datum]
d. Naam/nam(en) consument(en)
e. Adres consument(en)
f. Handtekening consument(en) (alleen wanneer dit formulier op papier wordt ingediend)
g. Datum
* Doorhalen wat niet van toepassing is.